tirsdag den 2. februar 2016

10 musik favoritter

På en uge med mørke og kolde dage... fyldes tiden med skole, lektier, blæst, regnvejr og måske endda sne.  At sidde indefor med sine veninder, familie eller alene, kan byde på meget. Men så alligevel ikke. For vi er jo i februar måned og der er langt til sol og tuborg. Men man kan altid tage en kop eventyr blanding fra AC Perchs og en lille snack mens man chatter eller sætter et afsnit Sex and the City på.. men hvis det ikke er muligt at dovne den under dynen eller man føler sig lidt for død, synes jeg altid musik motiverer og tilføjer noget til stemningen. 

De 10 understående sange er personligt for mig, helt perfekte til rigtig mange "begivenheder". Jeg hører dem når jeg falder i søvn, når jeg er på vej til skole, når jeg er med veninder, når jeg rydder op på værelset, skriver, maler, lektier, afleveringer eller hvis jeg bare ligger i min seng og kigger ud af vinduet. Jeg selv typen der har ekstrem bred musiksmag, og de understående sange er altså én af de mange forskellige typer jeg holder af. De her sange er indbegrebet stemning og det har en fred og idyl over sig. Derfor burde i give dem et lyt en eftermiddag. De er især gode til de kolde tider. De fleste af de her sange, skulle jeg faktisk lytte 1- 2 gange til, før jeg føjede den til min spilleliste på Spotify. Nogle af dem skulle jeg høre flere gange før jeg elskede dem, andre kun kortere tid. 

1. 

Angus and Julia Stone Big Jet Plane
Jeg hørte for første gang musikgruppen under Twilight Breaking Dawn soundtracks med nummeret "Love Will Take You". Kender ikke mere til dem, men de har dejlige stemmer.

2. 
AURORA - Runaway 
AURORA er en af de forholdsvis nyere kunstnere jeg har kendskab til. Kender kun 5-6 af hendes sange og jeg hørte hende for første gang med dette nummer. Sangteksten er i sig selv rigtig god og jeg kan relatere til den. Hendes stemme er også rigtig dominerende og omkvædet har sit præg. Dog kan det blive lidt meget, men "Runaway" kan man altid høre.

3. 
London Grammar - Hey Now
Den her trio musik-gruppe får mig altid til at tænke på tv-serien Reign. Og jeg elsker dem simpelthen, selvom jeg måske ikke kender så mange af deres sange. Hey Now, synes jeg ikke er den bedste sang de har lavet, men den er simpelthen rigtig rigtig skøn alligevel og jeg føler aldrig for at switche når den kommer på! 

4. 
Susie Such & Robot Koch - Here With Me 
Jeg kender ikke til Susie Such, men Robot Koch har jeg kendskab til. Hans numre "Care" og "Night-Sky" er super gode og ret perfekte til at slappe meget af. Robot har et beat der næsten altid går igen i hans sange og jeg kan egentlig ret godt lide det. "Night-sky" må være min yndlings af ham, men "Here With Me" er den nyeste jeg kender og jeg synes faktisk også den er skøn til nogle ting. 

5. 
Ben Howard - Small Things 
Jeg vil ikke engang komme ind på hvor meget jeg elsker denne her mand. Jeg elsker alt ved hans musik. Teksten, musikken, lyden, stemmen, alt. Det er en helt speciel stil-art der får en, i et helt specielt humør. Alle hans sange er så gode, alt fra "Small Things", "Evergreen", "Promise", "She Treats Me Well" og til ... jeg kunne virkelig fortsætte og fortsætte. Det har virkelig fred, idyl og kunst over sig. 

6. 
Aidan Hawken - Into The Sea
Aidan Hawken fik nummeret "Walking Blind" med i en episode i The Vampire Diaries og jeg forelskede mig fuldstændig. "Walking Blind" af en af de sange man aldrig bliver trætte af. Jeg har lige hørt "Into the Sea" fra samme album, og den er super stemningsfuld og jeg mener den er ret god til lektier, så det blev altså den jeg postede. 

7. 
Fay Wolf - The Thread Of The Thing
Det her nummer er simpelthen fantastik. Jeg elsker den. Ligesom Walking Blind er det gennem The Vampire Diaries jeg lærte denne sang at kende, men jeg har overraskende nok hørt den blive spillet i ret mange film efterhånden. Den er så dejlig. 

8. 
Elliot Smith - Between The Bars
Jeg synes denne her sang er ret kort og derfor er den blevet spillet på repeat rigtig mange gange. Rigtig fredelig og rolig og smuk sang. Meget god! Vidunderlig til noget ro. Hvis I kan genkende den, er det nok fordi den bliver spillet i "Stuck In Love" hvor Lilly Collins sidder i en bil med Logan Lerman. 

9. 
Bon Iver - Re:Stacks 
Som mange andre er jeg også vild med Bon Iver. Især "Re:Stacks" som jeg kan blive ved med at lytte til. Elsker hans sange og især den. Han har som Ben Howard sin helt egen stil og jeg synes han er meget original. 

10. 
Glass Animals - Black Mambo 
Det her engelske indie-rock band, skiller sig ud fra de andre sangkunstere. Stilen er anderledes og jeg havde personligt svært ved at vende mig til dem, jeg var nødt til lige at høre det et par gange. Men jeg synes faktisk de har nogle super fede sange og de er rigtig dygtige! De har lavet andre fede sange som jeg har hørt, men "Black Mambo" var den der fanget mit øre først. "Toes" er også god. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar